Dine lederoppgaver før en trivselsmåling.

Før du gjennomfører en trivselsundersøkelse, er det viktig å vite hva den kan bety for avdelingen din.

Vi anbefaler at du setter deg inn i undersøkelsens innhold og formuleringer, slik at du kan bidra til å klargjøre eventuelle spørsmål overfor dine medarbeidere.

Det er viktig å oppmuntre dine medarbeidere til å delta i undersøkelsen. Det gjør du best ved å formidle bedriftens mål om å forbedre trivsel på arbeidsplassen. Det er også viktig at du selv fullfører undersøkelsen. Dette fungerer som et godt eksempel - i tillegg til å bidra med å opprettholde eller forbedre din egen trivsel.

Kommunikasjon rundt trivselsundersøkelsen

Før undersøkelsesperioden begynner, må du ha klart for deg det strategiske formålet med undersøkelsen og oppfordre dine medarbeidere til å delta.

I løpet av undersøkelsesperioden bør du være tilgjengelig for dine medarbeidere. I tillegg bør du kommunisere hvordan du planlegger å følge opp på undersøkelsen – om det er gjennom avdelingsmøter eller individuelle samtaler.

Nedenfor kan du laste ned en rekke e-postmaler som kan inspirere til den skriftlige kommunikasjonen med dine medarbeidere før og under trivselsundersøkelsen. Husk også å ta opp trivselsundersøkelsen i daglige samtaler med medarbeidere, eksempelvis under møter og i individuelle interaksjoner.

Nederst på siden finner du en rekke refleksjonsspørsmål som kan gi deg større forståelse før undersøkelsen. Du finner også en sjekkliste for samtaler om EVI med dine medarbeidere.

Spørsmål til deg som leder

  • Hvilke erfaringer har du hatt med trivselsundersøkelser i din lederrolle så langt?
  • Hva forventer du at vil være den største utfordringen og fordelen for teamet ditt med å gjennomføre en trivselsundersøkelse?
  • Hvilken rolle har temaene fra de fire trivselsområdene i EVI hatt i samtaler med dine medarbeidere så langt?
  • Hvilket budskap ønsker du å formidle til dine ansatte om viktigheten av jevnlige trivselsundersøkelser?
  • Hvordan planlegger du å kommunisere informasjon om trivselsundersøkelsen og oppfølgingen til dine ansatte?
  • Hvilke reaksjoner forventer du fra dine ansatte etter undersøkelsen? Fra dine kolleger? Fra deg selv?

SJEKKLISTE FOR DIN KOMMUNIKASJON

  • Forklar bedriftrens formål med trivselsundersøkelsen.
  • Gi uttrykk for dine egne intensjoner med å gjennomføre trivselsundersøkelsen.
  • Oppfordre medarbeiderne dine til å delta, men informer om at det er frivillig.
  • Understrek at undersøkelsen er anonym.
  • Informer medarbeiderne om at de kan henvende seg til deg hvis de har spørsmål om trivselsundersøkelsen.
  • Planlegg et oppfølgingsmøte - helst før undersøkelsen avsluttes.

Trenger du bistand innen ledelse?

Konsultasjon med en ledelseskonsulent fra AS3 er inkludert i ditt bedriftsabonnement på trivselsundersøkelsen EVI.

Skriv direkte til Trivselsraadgiver@as3.dk - så ringer vi deg.

kontakt oss send en mail