Effektiv trivselsledelse
Å fremme trivsel og forebygge stress krever noe av deg som leder. Her vil du få praktiske tips til hva du kan gjøre for å fremme trivsel i din bedrift og hvordan du kan gjøre trivsel til et felles ansvar. Du vil også finne inspirasjon gjennom 'de 6 veiene til trivsel', som du finner nederst på siden.
Fokuser på dialog
Jo tettere du er på dine ansatte, desto enklere er det å observere endringer i væremåter eller tegn som kan indikere lav trivsel og/eller stress.
Og jo mer du samhandler med dem i deres daglige rutiner, desto større forståelse har du av hva som påvirker dem for tiden - både i gruppen og på individnivå.
Samtidig får du mer innsikt i de ulike profilene innenfor ditt team, hvordan de samarbeider og hva som motiverer hver og en av dem.
Individtilpasset lederskap
Alle er forskjellige. Dette gjelder naturligvis også dine medarbeidere. Vår trivsel påvirkes av ulike faktorer og vi blir motivert av ulike oppgaver.
En oppgave som føles overveldende og uoverkommelig for én medarbeider, kan oppleves som utfordrende og spennende av en annen.
Jo mer innsikt og forståelse du har for dine medarbeideres verdier, preferanser og personligheter, desto bedre kan du bidra til deres trivsel og motivasjon.
Skap forutsigbarhet
Forutsigbarhet har en positiv innvirkning på trivsel, og for mange implisitte krav, forventninger eller mål kan gjøre oss usikre.
Derfor er det viktig å kontinuerlig informere dine medarbeidere om hva som skjer i avdelingen, hvor vi er på vei, og hva de kan forvente.
Det er også viktig å involvere medarbeidere i beslutninger der de har en rolle i gjennomføringen av oppgaver.
Vær en god rollemodell
Som leder er du en rollemodell og representant for kulturen på arbeidsplassen. Derfor må du være oppmerksom på din egen væremåte og kommunikasjon.
Går du rundt i gangene i en hast? Dropper du ofte lunsj? Snakker du sjelden eller aldri om feilene dine eller svakhetene dine? Sender du e-poster til dine ansatte om kvelden?
Vis ved eksempel og demonstrer gjennom egen atferd at du tar trivsel og et godt arbeidsmiljø på alvor.
De 6 veiene til trivsel
Forskning fra Det nasjonale forskningssenteret for arbeidsmiljø i Danmark indikerer at det er 6 faktorer som er avgjørende for det psykologiske arbeidsmiljøet. Selv om disse faktorene er felles for de fleste mennesker, kan hver medarbeider oppleve dem forskjellig – derfor kaller vi dem for «de 6 veiene til trivsel». Når du diskuterer med ansatte, bør du derfor utforske hvordan hver vei oppleves individuelt, hva som betyr mest, og diskutere muligheter for forbedring.
1. PÅVIRKNING
Hvilken innflytelse har medarebiderne på arbeidsforholdene sine? Og hvilken type innflytelse er viktig for dem? Innflytelse på oppgaver? Arbeidstid? Samarbeidsforhold?
2. MENING
Hva bidrar til medarbeidernes følelse av mening? Er det selskapets samfunnsbidrag? Den faglige stoltheten i å levere høy kvalitet? De kollegiale relasjonene?
3. FORUTSIGBARHET
I hvilken grad opplever medarbeiderne å bli informert om relevante saker til rett tid? Er selskapets retning tydelig for de ansatte? Og kan de ansatte se sin egen rolle i reisen?
4. BISTAND
Hvordan opplever medarbeiderne praktisk støtte fra kollegaer og deg som leder? Hvem kan de henvende seg til? Hvem kan de snakke med hvis frustrasjoner oppstår med kollegaer, kunder eller deg som leder?
5. BELØNNINING
Opplever medarbeiderne å få tilstrekkelig anerkjennelse for deres bidrag? Er det noen kilder til anerkjennelse som er viktigere enn andre? Kolleger, kunder eller deg som leder?
6. KRAV
Hvordan oppfattes balansen mellom jobbkravene og ressursene som er tilgjengelige for medarbeideren? Hvilke eksterne krav eksisterer, og hvilke krav legger medarbeideren på seg selv?
Leter du etter mer informasjon?
Trenger du bistand innen ledelse?
Konsultasjon med en ledelseskonsulent fra AS3 er inkludert i ditt bedriftsabonnement på trivselsundersøkelsen EVI.
Skriv direkte til Trivselsraadgiver@as3.dk - så ringer vi deg.