Se våre webinarer, hør podcast eller finn e-bøker og artikler

Hvordan bygge Din Personlige merkevare

-av AS3 Transition rådgiver Eilen H. Klev

Uansett hva vi måtte mene om ordet merkevare, så er vi alle en personlig merkevare i vårt nettverk enten vi liker det eller ikke. Men hva er egentlig en personlig merkevare?

 

7 råd for å bygge en personlig merkevare

  • Din personlige merkevare er summen av alle assosiasjoner nettverket ditt har til deg. Eller som Jeff Bezos fra Amazon sier det: ”Your brand is what people say about you when you are not in the room”.
  • Din personlige merkevare er altså ditt omdømme. Så spørsmålet er ikke om du er en merkevare, men heller hvor fornøyd du er med den merkevare du er i dag.
  • Selv om det er andres oppfatninger som bestemmer merkevaren din til enhver tid, så har du likevel makt over din egen merkevare. 
  • Selv om du kanskje ikke har vært klar over det, er det faktisk DU som har bygget merkevaren din frem til i dag i hva du har valgt å vise - både bevisst og ubevisst. 
  • Du sender ut signaler om hvem du er hele tiden – ofte ubevisst. Det kan være alt fra måten du oppfører deg på, kroppsspråket, måten du snakker på, måten du kler deg på, hvordan du presenterer deg på sosiale medier, hva du liker og deler til hvordan du presenterer din kompetanse og bakgrunn.
  • Å ta mer styring over din egen personlige merkevare er viktig både for deg som er leder og som ønsker å finne din lederstil og din stemme, for deg som er ansatt og som ønsker å bli tydeligere i den rollen du har i dag og for deg som ser deg om etter nye muligheter og ønsker å finne drømmejobben.
  • Det første steget i å ta styring over din personlig merkevare er å bli mer bevisst på hvordan nettverket ditt opplever deg i dag. Et godt og enkelt tips er å spørre nettverket om å beskrive deg med 3 adjektiver og så se hvilke ord og beskrivelser som går igjen. Neste steg er å se på om de svarene som kommer er noe du kjenner deg igjen i og er fornøyd med eller om det er noe du ønsker å endre på

AS3 Executive hjelper toppledere og direktører med å bygge sin egen personlige merkevare/personal branding. 

Husk, det er bare én som er som deg. Du er helt unik, men du må våge å vise det. Eller som Janis Joplin sa det: ”Don’t compromise yourself, honey. You’re all you’ve got.

For litt inspirasjon kan vi anbefale boken, ”Vær Unik. Hvordan styrke din personlige merkevare”. Her er gratis link: http://bookboon.com/no/vaer-unik-hvordan-styrke-din-personlige-merkevare-ebook 

Eilen Horpestav Klev

 

Eilen er utdannet sivilmarkedsfører og sertifisert coach. Hun har 18 års erfaring som strategisk rådgiver og prosjektleder innenfor strategi, kommunikasjon og merkevarebygging både i Norge og internasjonalt. Hun har blant annet jobbet for Statoil ASA, Nycomed og Scandinavian Design Group/McCann. De siste årene har hun jobbet for seg selv med å hjelpe kvinner å bli tydeligere på hvem de er,  hva de vil og hvordan de skal nå målene sine.  Hun jobber også som rådgiver i AS3 Transition. 

Eilen klevs hjemmeside

Bli bevisst din egen personlige merkevare

Med Karriereveiledning

"Don’t compromise yourself, honey. You’re all you’ve got" Janis Joplin