Skrevet av: Maja Vikan
Seniorrådgiver AS3
Ønsker du også å ta med deg den positive balansen fra ferien tilbake på jobben? Her får du tips til hvordan du best mulig kommer tilbake til arbeidet etter ferien – og hvem vet, kanskje samtidig innfører et par nye, gode vaner.
Tiden etter sommerferien er høysesong for stress og sykemeldinger. Det kan høres paradoksalt ut, for burde du ikke nettopp være uthvilt og klar til å prestere etter en så lang pause?
Man skulle tro det, men faktisk kan overgangen fra ferie til jobb og hverdag for mange være vanskelig å håndtere. Det kan være flere grunner til dette, og selv om det heldigvis for de fleste verken fører til stress eller sykemelding, er det verdt å ta på alvor.
For mange handler den vanskelige overgangen om den velkjente "feriebluesen", hvor tristhet og nedstemthet over at ferien er over nesten kan føles fysisk, og tanken om å vende tilbake til hverdagen føles uoverkommelig.
Andre drar på ferie med håpet om at en nødvendig pause vil dempe begynnende stresssymptomer, og at manglende oversikt "går bort av seg selv". Dessverre går det ikke alltid slik. Opplevde du symptomer på stress før ferien din, vil de mest sannsynlig vende tilbake når du sjekker inn på jobb igjen, med mindre du aktivt handler på det.
For andre igjen handler det om at kontrasten mellom ferie og jobb blir for stor og oppstarten etter ferien blir for tøff og brå.
Heldigvis finnes det råd for dette. Her får du fem gode tips til hvordan du får den beste (re)starten på jobben etter ferien.
1. Gi deg selv god tid til å lande
Det kan høres banalt ut, men du kan rett og slett ikke forvente samme effektivitet av din "feriehjerne" den første uken eller to. Hvis du starter for hardt, risikerer du "skader" – akkurat som en idrettsutøver etter en lang pause.
Derfor: Senk skuldrene og forventningene til deg selv og følg denne oppskriften for en myk landing:
- Unngå lange og mange møter de første dagene og gi hjernen din ro til å gradvis komme "i gir".
- Start med håndgripelige og konkrete oppgaver og utsett spesielt vanskelige og krevende arbeidsoppgaver til uken etter at du har startet.
- Hold de første arbeidsdagene korte og sørg for å ta pauser med jevne mellomrom. Jo bedre du klarer å "lande mykt" og spare på ressursene etter ferien, jo lengre tid kan du nyte godt av feriens overskudd og positive energi.
2. Plei dine relasjoner
Det kan føles fristende – eller kanskje til og med nødvendig – å stenge seg inne på kontoret eller foran skjermen for å komme i gang med og komme til bunns i mengden av oppgaver som venter etter ferien. Dette er imidlertid langt fra en klok strategi, og du risikerer å møte veggen mot slutten av uken hvis du starter for hardt.
Prioriter i stedet samvær med dine kolleger og arbeidsrelasjoner. Spesielt de første par dagene.
Det er nemlig viktig å komme tilbake på arbeidsplassen med en følelse av å høre til og være en del av et team. Dine kolleger har stor betydning for din arbeidsglede og trivsel – både nå og over tid.
Ta korte samtaler med dine kolleger over en kopp kaffe eller felles frokost og snakk om hva dere hver især har opplevd i ferien. Det gir energi å dele opplevelsene, og overgangen fra ferie til arbeid føles mindre kontrastfull.
3. Se på jobben med friske øyne
Tiden etter ferien er en utmerket mulighet til å se på jobben med nye øyne. I psykologien kalles disse øyeblikkene for 'moment of power'.
Dette er øyeblikk hvor vi har kastet vår eksistens litt opp i luften og er åpne og motiverte for små endringer. Du har nemlig vært borte fra dine arbeidsrutiner lenge nok til at du kan legge merke til ting som fungerer uhensiktsmessig. Samtidig kan feriens pustepause gi ny energi og inspirasjon til jobben din.
Så utnytt ditt 'moment of power' – akkurat her og nå. Sett av tid til å gi jobben din en grundig gjennomgang og vurder blant annet:
- Er det oppgaver du med fordel kan løse på andre måter?
- Har du fått gode ideer under ferien som du kan prøve ut?
- Er det relasjoner på jobben du ønsker å forbedre eller endre? Utnytt feriens energi til å starte på nye arbeidsmåter og vær generelt nysgjerrig på hvordan du kan påvirke arbeidslivet ditt både stort og smått.
4. Introduser nye gode vaner
Det er også nå du skal innføre nye, gode vaner som både kan forbedre arbeidsdagen din og bidra til å redusere risikoen for stress.
Ny forskning viser at hvis du i selv små øyeblikk i løpet av arbeidsdagen gjør noe helt frakoblet fra dine arbeidsoppgaver, så vinner du mye mentalt overskudd - og hvem ønsker vel ikke det?
Du kan for eksempel:
- Innføre korte "power breaks" i kalenderen din hver eller annenhver time, hvor du gjør en kort mindfulnessøvelse eller går en tur rundt bygningen.
- Sette inn daglige tøyingsøvelser i rutinen din, for eksempel når du henter en kopp kaffe.
- Planlegge en tilbakevendende gå-og-snakke-avtale med en god kollega. Vær tålmodig, for det kan ta tid å innarbeide nye vaner. Nøkkelen til å gjøre en ny atferd til en vane er enkelhet og gjentakelse. Med andre ord: Den nye atferden skal være lett for deg å utføre, og du må gjenta den ofte. Start smått og gjenta ofte.
5. (Gjen)skap flyt
For mange er en god ferie preget av et langsommere tempo og tid til å dyrke interesser som ofte blir satt til side i en travel hverdag. Bøker, podcaster, fiske-, svømme-, sykle-, løpe-, eller seilturer.
Uansett hvilke sysler og interesser som har fylt ferien din, kjenner du sikkert til følelsen av nærvær, oppslukthet og tilstedeværelse. Den følelsen hvor tidsfølelsen og tankene dine faller i bakgrunnen, og du fokuserer på det du gjør her og nå. Du opplever balanse, ro og overskudd. Denne tilstanden kalles også å være i flyt, og den er stressforebyggende.
Selv om man ikke kan være i flyt-tilstand hele tiden, kan du aktivt jobbe mot å skape den. La deg inspirere av sommerferiens aktiviteter, entusiasme og engasjement når du skal prioritere arbeidsoppgavene dine for å komme i flyt-sonen.
Du kan trene dette ved for eksempel å:
- Velge eller prioritere arbeidsoppgaver som du nyter og som gir mer energi enn andre.
- Dedikere tid til arbeidsoppgaver som utfordrer deg tilstrekkelig og krever din fulle konsentrasjon.
- Fokusere på én oppgave om gangen og unngå multitasking. Prøv eventuelt pomodoroteknikken, hvor du jobber konsentrert i 25 minutter etterfulgt av 5 minutters pause.
- Jobb et sted hvor det er ro og ingen forstyrrelser.
- Jobb på et tidspunkt hvor ditt energinivå er på sitt høyeste – for eksempel tidlig om morgenen. Husk å nyte det. Opplevelser i flyt kommer og går, og du kan ikke forvente å være i flyt-sonen hele arbeidsdagen eller hver dag. Men jo mer du trener, jo bedre blir du til å komme inn i og opprettholde din flyt.
Riktig god (re)start på jobben!
Tiden etter sommerferien er høysesong for stress og sykemeldinger. Det kan høres paradoksalt ut, for burde du ikke nettopp være uthvilt og klar til å prestere etter en så lang pause? Sarah Beg
Kontakt oss
Har du spørsmål til oss i AS3 Norge er du hjertelig velkommen til å ta kontakt.
LAST NED GRATIS E-BOK:
"ÅTTE TRINN TIL ØKT TRIVSEL
I DIN VIRKSOMHET"