Skrevet av: Kjetil Jensen
Karriererådgiver AS3
Å mestre jobbintervjuet krever mer enn bare gode svar. I denne artikkelen gir vi deg tips til hvordan du effektivt kan forberede deg, hvilke strategier du bør benytte under selve intervjuet, og viktigheten av oppfølgingen i etterkant.
Det er tre viktige grunnleggende spørsmål du må jobbe grundig og godt med, før du går i intervju:
- HVA kan du?
- HVEM er du?
- HVORFOR skal de ansette deg?
Klarer du å svare godt og reflektert på dette, er du på god vei. Tenk på jobbintervjuet som en intervjusamtale. Selvsagt er det bedriften som bestemmer om de vil ha deg eller ikke. Men: Du skal også gjøre deg opp en mening om du vil ha dem. Du har en vare du skal selge: Deg selv og det du kan. Derfor er det uhyre viktig å ha styring og kontroll over det budskapet du synes er viktig å få fortalt.
I tillegg til disse tre grunnleggende spørsmål - er det tre stadier du skal igjennom for å lykkes med jobbintervjuet
1. Forberedelse
- Sjekk tidsramme for intervjuet. Gå igjennom stillingsannonsen på nytt. Finn konkrete svar på kravene de stiller. Øv på suksesshistoriene dine. Du må kunne vise til konkrete resultater, små eller store, som kan være relevante for den nye stillingen. Sjekk CVen din på nytt. Utdyp den på en levende og personlig måte. Du kan bli spurt om å gå gjennom den. Da er det viktig at du evner å fokusere på hva som kan være det viktigste for denne jobben.
- Lag en sjekkliste som du har med inn i intervjuet. Her noterer du de elementene du vil være sikker på å få fram i løpet av samtalen.
NB! Bruk en god gammeldags notatblokk, ikke sitt med PC foran deg i intervjuet. - Ha med en blyant eller penn uten klikkelyd. Du aner ikke hvor lett det er å sitte å klikke (særlig hvis du er litt nervøs), du merker det kanskje ikke, men det kan være utrolig irriterende for andre som hører på.
- Hva kommer de til å spørre om? Her finnes ingen svar. Du kan sjekke på nettet. Der finner du mange oversikter over sannsynlige - og usannsynlige spørsmål - du kan vente deg. Type spørsmål á la sterke/svake sider pleier ofte å komme i en eller annen form. Er du forberedt på å formidle hva du kan og hvem du er, så er du på god vei.
- Sjekk hjemmesiden til bedriften og sjekk om det er noe nytt om bedriften på LinkedIn. Spør noen som kjenner virksomheten. Hva og hvem er de på jakt etter?
- Forbered dine egne spørsmål. Det kan handle om oppgaver og ansvarsområder. Hvem rapporterer du til? Arbeidstid? Pensjonsordning? Utviklingsmuligheter? La lønnsspørsmål være opp til dem i et førstgangsintervju. Men vær forberedt på hva du vil svare dersom de spør om lønnsforventning.
2. Der og da
- Hva skal du ha på deg? Fint antrekk. Sjekk hva som er vanlig arbeidsantrekk i denne bransjen/virksomheten. Men for all del: Ikke ta på deg noe du ikke er bekvem i.
- Vær ute i god tid. Det er utrolig dumt å komme for sent.
- Alle er nervøse når de skal i intervju. Prøv å snu nervøsiteten til aktiv tilstedeværelse, vær skjerpet og interessert. Når vi blir nervøse eller spente, har vi tendenser til å ikke puste ut. Få kontroll på pusten. Alle husker å puste inn. Men det er ikke like lett å huske å puste ordentlig ut. En hjelp kan være å tenke/telle like lang tid på utpust som på innpust. Gjør det noen ganger før du melder deg, det er mirakuløst hvordan det virker!
- Vær vennlig mot alle du møter. Og vær ydmyk. Ikke underdanig, men ikke spill verdensmester. Vis at du evner å reflektere over styrker og svakheter.
Førsteinntrykket er svært viktig. Husk øyekontakt, vær rolig, et smil gjør underverker, og et fast håndtrykk er en selvfølge. Det er også ditt ansvar at det er god stemning i møtet. Kort sagt: Vær den beste utgaven av deg selv. Hva vil du de skal tenke om deg når du går ut døra? Hva skal være etterlatt inntrykk? Liker de deg? Er du en de vil spise lunsj med de neste årene? I det øyeblikk du er innkalt til intervju er som oftest det faglige på plass, nå er det personen som også skal stemme. Målet er at de skal sitte igjen med inntrykk av at du er en tydelig, målrettet og troverdig person.
3. Etterpå
- Avslutt din del av samtalen med å spørre om neste skritt i prosessen.
- Når du kommer hjem, kan du sende en mail og takke for samtalen, kanskje understreke noen punkter i intervjuet som du synes var spesielt interessant.
Men: Vil du ha jobben, dersom du blir tilbudt den? Det må du vurdere. Samsvarer bedriftens verdier med dine egne? Fikk du enda mer lyst på den etter intervjuet, eller er det noe som skurrer?
Og husk: Dersom du ikke blir tilbudt jobben, så er det ikke nødvendigvis deg det er noe galt med. Kanskje var det en annen person som passet enda bedre inn. Send en mail, takk for en god prosess og ønsk dem lykke til med nyansettelsen. Du vet aldri, nye muligheter kan dukke opp i samme firma senere, og uansett bli en del av ditt nettverk.
30 VANLIGE INTERVJUSPØRSMÅL
Det finnes ingen fasit på hva man blir spurt om, men i denne listen finner du mange spørsmål som ofte kommer og du bør være forberedt på.
- Kan du fortelle litt om deg selv?
- Hvorfor søkte du på denne stillingen?
- Hva vet du om vår bedrift?
- Hva motiverer deg?
- Hva er dine største styrker?
- Hva er dine svakheter?
- Hvordan håndterer du stress og press?
- Hvordan vil dine tidligere arbeidsgivere eller kolleger beskrive deg?
- Hvorfor forlot du din forrige jobb?
- Hva kan du tilby som andre kandidater ikke kan?
- Hvor ser du deg selv om fem år?
- Hva er dine karrieremål?
- Hvordan prioriterer du arbeidsoppgavene dine?
- Fortell om en tid da du hadde en konflikt på jobben og hvordan du løste den.
- Fortell om en utfordring eller et problem du har løst på jobben.
- Hvordan takler du endringer
- Hva gjør du for å utvikle deg faglig?
- Kan du fortelle om en gang du tok initiativ i jobbsammenheng?
- Hvordan håndterer du å jobbe under press?
- Hva er din forståelse av denne stillingens ansvar?
- Hva tror du vil være de største utfordringene i denne stillingen?
- Hva likte du minst ved din forrige jobb?
- Hvordan trives du med å jobbe i team?
- Fortell om en gang du måtte lære noe nytt raskt.
- Hvordan vurderer du suksess?
- Hva er viktig for deg i et arbeidsmiljø?
- Hvordan går du frem når du må kritisere noen?
- Kan du jobbe under lite tilsyn eller foretrekker du tett oppfølging?
- Hvordan vil du håndtere en situasjon hvor du ikke er enig med en beslutning tatt av ledelsen?
- Har du noen spørsmål for oss?
Ta kontakt med oss
Vil du vite mer om karriererådgivning eller andre temaer?
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Så vil vi holde deg oppdatert om aktuelle temaer innen arbeidslivet