Se våre webinarer, hør podcast eller finn e-bøker og artikler

Sliter du med motivasjon? 3 gode tips til jobbsøkerprosessen

-av Jannecke Bugge, seniorrådgiver AS3

I mine samtaler med jobbsøkere er det påfallende hvor opptatt de er av hva alle andre mener. Kulturen vår sier at vi ikke skal skryte eller selge oss selv. Janteloven slår til med full kraft når vi skal fortelle hva vi er gode til. Det er bare det at det er jobben din du skal vise at du er god på når du er jobbsøker!

 

Som jobbsøker kommer du tett på deg selv. Dine erfaringer, kunnskap, ferdigheter og egenskaper står i fokus hver dag. Du måler deg selv kritisk, kjenner vel så mye på begrensningene dine som mulighetene. Har kanskje mistet troen på at du skal finne noe nytt og lurer på hva du egentlig kan og vil. Mange synes dette er ubehagelig, og kan oppleve det skamfullt å stå mellom jobber, melde seg på NAV og vente.

Her er 3 tips til hvordan du kan holde motet oppe.

 

1. Aksepter at du er i en omstilling

Omstilling handler både om å gi slipp på det som har vært og å våge å løfte blikket, slik at du får øye på nye muligheter. Dette er en prosess, enten omstillingen din er frivillig eller ikke. En dag føles det tungt, mens den neste kan du være glad for nye muligheter. For de aller fleste jobbsøkere svinger dette. Aksepter at dette er kjernen av omstilling.

Har du en drøm om å bytte bransje? Ny utdannelse? Hva skal til for at du vil trives i din neste jobb? Våg å utfordre deg selv med spørsmål, og ikke glem å anerkjenne deg selv for den innsatsen du gjør underveis.

 2. Lag en plan

Det er så lett å prokrastinere. Det er helt naturlig å utsette det du synes er vanskelig og kanskje ubehagelig. Når unnskyldningene kommer snikende gjelder det å være ærlig med seg selv. Du får ikke fisk før du kaster et snøre ut i elven. Og kaster du ut flere snører, er sjansen større for å få fisk. Ikke vær redd for å søke på en jobb. Det verste som kan skje er at du kommer på et intervju. Let etter grunner til at du har lyst til å søke, ikke etter grunner til å la være. Dette er mye lettere hvis du har en plan. 

Når du er i jobb vet du hva du skal gjøre når du våkner om morgenen. Uten jobb er du din egen sjef. Det innebærer at det bare er du selv som kan lage en plan og gjennomføre den. Hver dag skal inneholde konkrete oppgaver:

  •        Har jeg en søknad å skrive?
  •        Skal jeg endre på CV’en min?
  •        Hva skal jeg gjøre på LinkedIn i dag?
  •        Hvem kan jeg kontakte og invitere på en kaffe? 

3. Bruk nettverket ditt

Du trenger å snakke med mennesker for både å få nye ideer og se muligheter. Velg bevisst hvem du søker råd og støtte hos. Hver kontakt du har med mennesker kan utløse en idé eller handling som hjelper deg videre. Det kan være gamle bekjente du møter på bussen, tidligere studievenner som du følger på Facebook eller naboen som raker løv.

Når du skal aktivisere nettverket ditt er det ikke meningen at du skal ringe og spørre om de har jobb til deg. Målet med en nettverkskaffe kan være:

  •        Sanke informasjon som kan bevege deg videre i prosessen din
  •        Snakk med noen som jobber i en bransje du er nysgjerrig på
  •        Bli oppmerksom på et frokostseminar med et tema du synes er interessant og bli kjent med nye
           mennesker som er opptatt av det samme

I denne situasjonen blir veien til mens du går!

De fleste mennesker liker å hjelpe. Samtidig er få av oss helt komfortable med å be om hjelp, særlig når vi virkelig trenger det. Kanskje du skal utfordre deg selv på dette i dag?